Friday, June 17, 2011

STATUS BODOH



Status yang aku maksudkan di atas bukan status peribadi seperti masih bujang or sudah kahwin/janda/duda seperti yang kita selalu fikir

Tapi yang aku maksudkan adalah;

Status2  yang ditulis oleh orang awam dalam mana2 jaringan sosial di alam maya, termasuklah facebook, friendster, myspace (aku belum pernah ada akaun or lihat akaun myspace), twitter (ni pun belum ada), yahoo messenger (YM) dan lain2

Dalam bab ni aku lebih suka bercakap mengenai status yang selalu ditulis di wall facebook oleh orang awam, dalam bab ni, status facebook aku dan kawan2 aku

Baru2 ni, aku ada pergi ke CC untuk online

Banyak website yang aku akan selalu masuk tiap kali online, cthnya; goal.com, mistisfiles.blogspot.com, militaryofmalaysia.net, keretamayat.blogspot.com dan banyak lagi dan sudah pasti tak dilupakan; FACEBOOK!

Itu perkara wajib yang akan aku lakukan hampir tiap kali aku online (sejak aku ada akaun facebook tu!..;-p)

Cuma baru2 ni, bila aku masuk facebook dan aku perhatikan balik status2 yang pernah aku tulis dulu dan sekarang, banyak benar yang aku rasa x penting untuk di”paparkan” kat wall facebook aku tu

Malah, kadang2 rasa malu jugak sebab kadang2 terselit jugak aib2 tentang diri sendiri or orang lain yang sama ada secara sedar mahupun x sedar or tersurat mahupun tersirat, aku tulis sendiri kat wall facebook aku tu 

Rasa macam bodoh kat diri sendiri!....:-(


………………………………………………………………………………………………………………


Bila kita kecewa atau marah atau senang kata mood tengah x baik, kita selalunya akan tulis status yang berbau negatif

Sama jugaklah bila kita dalam mood yang gembira, kita cenderung tulis status yang berbau positif

Dan mungkin bagi kita rasanya tindakan tersebut dapat membuatkan kita berasa seolah2  sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban (terutamanya berkaitan perkara2 negatif) yang tersimpan dalam benak kepala kita setelah kita melepaskannya melalui penulisan dalam status di wall facebook kita tu

Cuma kadang2, dalam tindakan kita tu, kita bertindak (menulis or melepaskannya) secara berlebihan

Syok sendiri!

Kita boleh “post”kan apa2 saja kat wall facebook kita

X salah pun….

Tapi kan,

Jika status yang kita tulis tu disampaikan secara berlebihan, rasanya itu tindakan yang kurang bijak

Yang kadang2 aku rasa boleh menunjukkan kematangan diri kita berada di tahap mana

Mungkin bagi setiap orang punya pandangan yang agak subjektif tentang perkara kematangan ni

Dalam hal status facebook ni, mungkin garis sempadan antara matang or x matang adalah sangat halus  sehingga agak sukar untuk dinilai (subjektif bagi setiap individu)

Tapi bagi aku, orang yang matang or orang yang cerdik ni salah satu sifat yang aku nampak adalah mereka akan menyampaikan sesuatu jika menurut mereka perkara itu MEMANG PENTING/SANGAT PENTING  untuk disampaikan, 

Dan,

Jika perlu disampaikan pun,  mereka akan MENYAMPAIKAN SECARA RINGKAS yang mampu atau dengan kata lain, secara SEDERHANA

Malah, mungkin lebih baik  jika TAK PERLU DISAMPAIKAN LANGSUNG (via status facebook tersebut)

Sebab x semua orang perlu tahu tentang perkara tersebut (untuk sesetengah perkara)

Atau dengan kata lain, mereka x perlu melakukan hal yang sia2 @ bodoh…

Atau, (berapa banyak atau laa..??)

Mereka sama sekali x perlukan akaun facebook tersebut 

Wajib ke kena ada facebook??

Haram ke kalau x ada akaun facebook?

Haha…

Sepengetahuan aku yang jahil ni, hukum mempunyai akaun facebook x wajib dan x haram pun

Cuma bagaimana kita menggunakannya akan menentukan sama ada pahala atau dosa yang akan kita dapatkan..;-)

Kadang2, kita terlalu berlebihan dalam menceritakan nikmat yang kita dapat sehingga menimbulkan rasa cemburu di kalangan kawan2 kita kerana mereka x dapat berkongsi kenikmatan tersebut dengan kita

Kadang2 jugak, kita terlalu berlebihan dalam menceritakan malapetaka atau duka atau masalah yang kita hadapi dengan cara yang berlebihan di mana kadang2 kita melakukan tindakan tersebut semata2 untuk meraih simpati dengan harapan akan ada beberapa kawan kita menghulurkan bantuan atau ingin mendengarkan lebih lanjut tentang kisah sedih/masalah kita tu

Malah kadang2 jugak, kita suka meletakkan status yang menceritakan perbuatan buruk orang lain terhadap diri kita sehingga membuka aib/malu orang tersebut  

Ditambah jika kita menceritakannya secara berlebih2an

Apatah lagi jika kita menggunakan kata2 yang kurang elok atau lebih buruk lagi, kata2 kesat dalam menceritakan aib seseorang tu

SESUNGGUHNYA TINDAKAN2 TERSEBUT SANGATLAH TIDAK BAIK…TIDAK BIJAK..dan TIDAK MATANG!

Tambah dosa saja!

Jadi, bersikap sederhanalah dan tulislah apa yang kita rasakan (sangat) penting untuk disampaikan ke orang lain mahupun buat diri sendiri  dalam wall facebook kita tu

Lebih baik lagi, status2  yang disampaikan tu dapat memberikan kesan positif/kesedaran  terhadap orang lain (kata2 hikmah, motivasi…dll)

(^_^)


……………………………………………………………………………………………………………………………………………………



# lalu aku pun membuang semua status yang aku tulis dalam facebook aku tu (lama dan baru) sehingga yang ada hanyalah status2 orang lain yang disampaikan ke dalam wall facebook aku (contohnya ucapan selamat hari jadi..;-p) serta notifications yang aku anggap x penting pun untuk aku padam (sebenarnya malas nak padam, banyak sangat,..hehe..;-p)

# aku dah berjanji dengan dengan diri aku sendiri, aku akan seboleh2nya tidak akan mem”post”kan status2 bodoh atau status sia2 lagi pasni….kalau boleh, lebih baik xyah post apa2..;-)

# kalau nak post status jugak, “post”kan kat wall orang lain…..hehehe…;-p

# aku juga ada membuang beberapa orang rakan dari facebook  sebab bermasalah dengan status facebook mereka….;-)

No comments:

Post a Comment