Friday, March 9, 2012

corat-coret Jerman pra EURO 2012


Aku sudah mula sedikit meragui peluang Jerman untuk muncul juara di EURO’12. Bahkan aku juga meragui keupayaan mereka untuk layak ke pusingan kalah mati dari “kumpulan maut” berdasarkan prestasi semasa kebanyakan pemain2nya terutamanya dari Bayern Munchen.

Sebenarnya, dari awal2 lagi aku dah mula perasan salah satu masalah utama Jerman ialah di bahagian bek sayap, terutamanya di bek sayap kiri. Oklah, di bek sayap kiri ada Philipp Lahm dan dia merupakan pemain yang punya kelas serta berpengalaman luas di peringkat antarabangsa terutama dalam kejohanan besar, ini satu fakta yang tidak dapat diragukan lagi. Tapi, melihat usianya yang semakin meningkat, terdapat kecenderungan bahawa dia bukan lagi Lahm yang sering kita lihat dulu terutamanya dari segi kepantasan yang semakin menurun seiring dengan peningkatan usia. Dia mungkin dapat bermain untuk Jerman mungkin untuk tempoh kira2 2-3 tahun lagi; jika segalanya berjalan lancar dan dia bebas dari sebarang kecederaan serius dalam tempoh tersebut. Cuma apa yang merisaukan adalah siapakah yang bakal menjadi pengganti Lahm di posisi bek sayap kiri jika Lahm mengalami kecederaan sekaligus tidak dapat bermain? Atau Lahm sudah bersara? Melihat nama2 pemain yang sering menjadi pilihan Joachim Low seperti Dennis Aogo dan Marcell Schmelzer dimana mereka diletakkan di posisi tersebut ketika diberi peluang menggantikan Lahm ketika berlangsungnya beberapa perlawanan antarabangsa sejak kira2 setahun yang lalu, (terutamanya Schmelzer) ternyata mereka masih belum mampu menggalas tugas sebagai pengganti Lahm dengan baik; ditambah dengan fakta bahawa mereka ini masih miskin pengalaman di peringkat antarabangsa seterusnya ini akan menjadi satu “weak point” yang mampu dieksploitasi oleh pihak lawan. Oleh itu, aku rasa tidak ada salahnya jika Low memanggil semula beberapa pemain yang pernah bermain di posisi tersebut sebelum ini seperti Marcell Jansen atau Christian Pander. Heiko Westermann juga boleh dipertimbangkan untuk dipanggil semula melihat keupayaannya mampu bermain sebagai bek tengah mahupun di kedua2 posisi bek sayap (kiri dan kanan).

Untuk posisi bek sayap kanan pula, aku melihat Jerome Boateng punya sedikit kelebihan berbanding Benedikt Howedes kerana Boateng sudah terbukti mampu menjalankan tugasnya di posisi tersebut dengan baik di peringkat kelab serta beberapa kali ketika bersama Jerman (walupun dia cenderung untuk lebih bertahan dan jarang membantu serangan atau melakukan overlapping). Aku cenderung untuk melihat Howedes lebih berkebolehan sebagai bek tengah dan mungkin boleh dijadikan sebagai pemain simpanan atau sokongan kepada mana2 bek tengah yang sedia ada seperti Per Mertesacker, Mats Hummels dan Holger Badstuber

Masalah kedua yang aku lihat adalah tidak adanya atau belum adanya pemain yang mampu menjadi pengganti kepada Michael Ballack sebagai pemimpin di tengah padang. Sejak Piala Dunia 2010, Bastian “Schweini” Schweinsteiger telah memainkan peranan yang cukup penting di bahagian tengah Jerman walaupun tanpa kehadiran Ballack yang cedera ketika itu. Sama halnya di mana Schweini telah berperanan penting di peringkat kelab, Bayern Munchen. Jadi, dapat dikatakan bahawa pemain yang boleh diharapkan untuk menjadi pemimpin (walaupun belum menandingi karisma dan kemimpinan Ballack), adalah Schweini, baik di peringkat kelab mahupun negara. Dengan situasi semasa di mana dia cedera serta mungkin memerlukan beberapa waktu untuk kembali kepada prestasi terbaik sedangkan EURO’12 hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi, ini adalah satu petanda yang kurang baik buat Jerman. 

Sebenarnya seperti ramai sedia maklum, di bahagian tengah Jerman mempunyai banyak pemain2 berpotensi dan relatif masih muda seperti Toni Kroos, Mesut Ozil, Sami Khedira, Mario Gotze, Andre Schurrle dan lain2 tapi sayangnya di antara semua nama2 yang telah disebutkan tadi tidak ada seorang pun yang masih mampu menjadi pemimpin di tengah padang (tanpa kehadiran Schweini), setidak2nya untuk tempoh 1-2 tahun ke depan. Sebuah pasukan yang hebat bukan sahaja dibentuk oleh pemain2 yang berbakat atau strategi yang jitu, tetapi juga memerlukan seorang pemain yang berkarisma yang mampu memimpin pemain2 lain di atas padang. Bukan sahaja memimpin pasukan untuk meraih kemenangan tetapi lebih dari itu seorang pemimpin itu mampu untuk bersikap tenang tapi pada masa yang sama juga berkeupayaan untuk menyuntik semangat serta memberi inspirasi kepada pemain2 lain (terutamanya pemain2 muda) lebih2 lagi jika pasukan sedang ketinggalan dari segi jaringan gol dan mencuba untuk bangkit semula dari keterpurukan (kalah). Sehebat-hebat kepimpinan Michael Ballack, Jerman masih juga belum mampu mengalahkan pasukan2 kuat seperti Sepanyol. Sekarang bagaimana?

Berbalik kepada Lahm sebagai kapten/pemimpin pasukan Jerman pada masa sekarang, terus terang aku katakan dia bukanlah jenis pemain yang punya kebolehan untuk memimpin sebuah pasukan..setidak2nya apabila Jerman berhadapan dengan pasukan2 kuat seperti Sepanyol. Dia tidak ada karisma di samping itu juga agak naif.

Sekarang, di posisi serangan. Sejauh ini, aku belum nampak mana2 pemain yang mampu menjadi pengganti kepada Miroslav Klose pada masa akan datang. Ya, memang benar Jerman juga ada Mario Gomez yang beraksi dengan cukup baik di peringkat kelab (Bayern Munchen; setidak2nya untuk paruh musim pertama untuk Bundesliga serta kejuaraan domestik lain musim 2011-2012) dan dia juga telah menampilkan aksi yang cemerlang sepanjang pusingan kelayakan EURO’12 berlangsung. Tapi, harus diingat bahawa pusingan kelayakan dan kejohanan yang sebenar adalah dua perkara yang berbeza. Jika kita imbas kembali beberapa tahun dahulu, atau lebih tepat di penghujung 2007 dan awal tahun 2008, Gomez merupakan bahan buah mulut kebanyakan orang terutamanya di Jerman seiring dengan kehebatan beliau meledakkan beberapa gol ketika berlangsungnya beberapa perlawanan persahabatan (terutama ketika Jerman mengalahkan Austria 3-0 serta mengalahkan Switzerland 4-0) yang mana dalam setiap perlawanan tersebut (seingat aku) dia berjaya menjaringkan lebih dari 1 gol. Tetapi ketika berlangsungnya kejohanan EURO’08, prestasinya terus menjunam. From hero to zero. Dia bukan sahaja gagal menjaringkan walau 1 gol pun, malah lebih dari itu dirinya menjadi bahan tawa banyak orang ketika gagal memasukkan bola ke dalam gol walaupun pintu gol sudah terbuka luas dan dia hanya berjarak kira2 1 meter dari pintu gol ketika bertemu Austria pada perlawanan terakhir peringkat kumpulan. 

Sebelum EURO’08 berlangsung, Gomez diletakkan sebagai tandem buat Klose di bahagian serangan melalui formasi 4-4-2 malah dia dijangkakan bakal menjadi salah satu bintang baru yang akan bersinar sepanjang kejohanan EURO’08 berlangsung. Akan tetapi, setelah berakhirnya pusingan peringkat kumpulan dan bermulanya peringkat kalah mati, Low sudah tidak menaruh harapan serta kepercayaan terhadapnya lagi lalu dia dipinggirkan dan serta merta formasi Jerman berubah dan buat pertama kalinya (dalam sejarah rasanya), Jerman menggunakan formasi 4-2-3-1 (varian dari 4-5-1) yang menggunakan Klose sebagai penyerang tunggal di bahagian serangan ketika berhadapan dengan Portugal di peringkat suku akhir yang mana Jerman akhirnya menang 3-2. Formasi tersebut sangat sesuai dengan pasukan Jerman sehingga mampu membawa mereka ke perlawanan akhir di kejohanan tersebut..dan ianya masih diguna pakai sehingga sekarang (kebanyakan pasukan utama dunia juga menggunakan formasi tersebut pada masa sekarang) walaupun kadang kala Low bereksperimen dengan menerapkan sistem formasi 4-1-4-1 mahupun yang agak janggal, formasi 3-5-2 (ketika menentang Ukraine pada separuh masa pertama di penghujung 2011).

Sama juga halnya di Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan, Gomez jarang diturunkan dan hanya bertindak sebagai pemain pengganti kepada Klose yang masih diletakkan sebagai penyerang utama dan tunggal dalam formasi yang sama. Dengan kata lain, melihat kepada “track record” Mario Gomez di kejohanan utama dunia seperti EURO dan Piala Dunia (bukan kelayakan), masih banyak yang perlu diperbaiki dan dibuktikan olehnya.

Beralih kepada posisi penjaga gol, rasanya Jerman tidak mempunyai masalah yang bererti di bahagian ini. Walaupun prestasi semasa Manuel Neuer bersama Bayern Munchen tidaklah begitu memberangsangkan, namun ianya berlaku lebih disebabkan “lubang” yang ada di bahagian tengah Bayern setelah ketiadaan Schweini yang cedera. Neuer juga beberapa kali melakukan kesilapan (blunder) dalam beberapa perlawanan peringkat domestik sebelum ini tetapi aku yakin dia mampu untuk kembali ke kemuncak prestasi sebagaimana yang telah ditunjukkannya ketika berlangsungnya Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan tidak lama dulu.  

Tambahan pula, Jerman memang mempunyai tradisi memiliki barisan penjaga gol antara yang terbaik di dunia beberapa dekad lamanya. Ter Stegen, Bernd Leno dan Robert Zieler (sekadar menyebut beberapa nama) merupakan antara penjaga gol muda berbakat yang memiliki prospek yang cerah untuk mewakili pasukan senior Jerman suatu hari nanti. Sudah tentu, mereka perlu lebih banyak pendedahan di peringkat antarabangsa untuk mematangkan diri sebelum benar2 layak untuk menggantikan tempat Neuer…walaupun ianya mungkin akan mengambil masa yang agak lama untuk mereka mendapatkan kesempatan demikian melihat prestasi konsisten Neuer bersama Jerman di tambah usianya yang relatif masih muda..untuk ukuran seorang penjaga gol. 




Isnin, 5 Mac 2012

No comments:

Post a Comment